ruro
Suntem pe Viber!
+373 (79) 00 97 00

Primește o consultație gratuită din orice colț al lumii!

Care sunt taxele și impozitele la vânzare-cumpărare a unui imobil ?

Dacă urmează să încheiați o tranzacție imobiliară, ca vânzător, fie ca cumpărător, cu siguranță veți avea o mulțime de întrebări despre ce să faceți – mai ales dacă nu ați avut anterior o asemenea experiență.
Este binevenit să vă informați de toate detaliile despre taxele și impozitele care urmează să fie achitate în timpul unei tranzacții imobiliare.

Impozite | Taxe achitate de VÂNZĂTOR
În urma tranzacției, vânzătorul trebuie să achite impozitul pe venitul impozabil sau creșterea de capital.Venitului impozabil se calculează după formula:
Prețul de vânzare a imobilului — prețul de procurare anterioară = venitul impozabil (creșterea de capital)
Exemplu: 500.000 lei — 300.000 lei = 200 000 lei
Pentru bunurile imobile vândute în 2023 formula de calcul a impozitului pe venit este:
Venitul Impozabil  | 2 x 12% = Impozitul pe venit
Exemplu: 200 000 lei / 2 x 12% = 12 000 lei
Deci la vânzarea unui imobil cu suma de 500 000 lei și care are o creștere de capital de 200 000 lei vânzătorul trebuie să achite un impozit pe venit de 12 000 lei.

Important:
Legislația fiscală stabilește doar pentru persoanele fizice scutiri de la impozitul pe venitul obținut în urma vânzării cumpărării apartamentului.
 În conformitate cu art.5 p.46) din Codul Fiscal al Republicii Moldova, persoanele fizice sunt scutite de a achita impozit pe locuința principală, care îndeplinește ambele condiții:
• este deținută de contribuabil timp de cel puțin 3 ani;
• reprezintă locul de reședință / ședere al contribuabilului în ultimii trei ani înainte de înstrăinarea imobilului.
Dacă imobilul înstrăinat este obținut prin contract de donație de la rudele de gradul I și acesta reprezintă locuința de bază, confirmată prin înregistrarea vizei de reședință, atunci vânzătorul este scutit de achitarea impozitului pe venit.

Impozite | Taxe achitate de CUMPĂRĂTOR
1. La cumpărarea unui apartament sau casă, cumpărătorul, pe lângă prețul imobilului, este obligat să achite costul serviciilor notariale, pentru autentificarea tranzacţiilor evaluabile cu bunurile imobile
Persoanele fizice
de până la 20.000 lei = 1,3%, dar nu mai puţin de 180 de lei
20.001 – 50.000 lei = 1,0%
50.001 – 100.000 lei = 0,9%
100.001 – 200.000 lei = 0,8%
200.001 – 400.000 lei = 0,6%
400.001 – 600.000 lei = 0,5%
600.001 – 800.000 lei = 0,3%
800.001 – 1.000.000 lei = 0,2%
de la 1.000.001 lei = 0,1%
• Persoanele juridice
< 800.000 lei = 0,5%
800.001 – 1.000.000 lei = 0,2%
de la 1.000.001 lei = 0,1%
2. Taxa de stat, în valoare de 0,5% din preţul contractului (dar nu mai puţin decât valoarea indicată în registrul bunurilor imobile), se achită de către cumpărător, pentru transferul dreptului de proprietate privată asupra bunului imobil în baza contractelor autentificate notarial.
3. Taxa pentru operarea modificărilor în cadrul Registrului Bunurilor Imobile
De asemenea, cumpărătorul, trebuie să achite taxa pentru operarea modificărilor în cadrul Registrului Bunurilor Imobile (CADASTRU), pentru înscrierea dreptului de proprietate. Costul serviciului diferă în funcție de numărul de zile (urgență sau în regim normal) în care se eliberează actul și localitatea în care este amplasat imobilul.